26 mai 2010

De ziua ta, mămico, în dar ţi-am adus Laurka



Astăzi, 26 mai, toţi copiii polonezi sărbătoresc Ziua Mamei (Dzień Matki). Cam târziu, ar spune unii dintre noi, obişnuiţi cu 8 Martie, însă mai sunt multe alte ţări care au dedicate alte zile decât ne-am imaginat. (click aici pentru detalii)

Specifice acestei zile sunt festivităţile din grădiniţe şi şcoli, când copiii învaţă cum să creeze LAURKI (laurka la singular) - hârtii decorate cu flori pe care se scriu urări şi în general cuvinte inocente de dragoste pentru mama. Instituţiile educaţionale se implică şi ele prin organizarea de evenimente la care sunt invitaţi în special părinţii.

Această sărbătoare a intrat în tradiţia Poloniei pentru prima dată în anul 1923, în oraşul Cracovia, deşi a devenit cu adevărat populară abia în timpul celui de-al Doilea Război Mondial şi după, atunci când femeia poloneză, de obicei mamă şi văduvă, a reuşit să supravieţuiască acelei tragedii istorice (peste 5,5 milioane de polonezi au fost ucişi) şi să îşi întreţină propria familie.

Pentru aceste femei puternice şi pentru urmaşele lor, astăzi le urez un românesc LA MULŢI ANI! şi două variante poloneze, la alegere :)

Cea simplă:
Szczęśliwego Dzień Matki! (O zi Fericită a Mamei!)
A se citi “şceunşlivego gieni matchi”.

Cea complicată:
Wszystkiego dobrego na Dzień Matki dla wszystkich Matek! (Cele mai bune urări de Ziua Mamei pentru toate mamele!)
A se citi ”fşîstchiego dobrego na gieni matchi dla fşîstchih matec”.


5 comentarii:

  1. M-am chinuit RAU de tot cu "şceunşlivego" de Anul Nou, pana la urma am dat pe Happy New Year, insa dupa ce il vad scris nu mi se mai pare chiar imposibil. Multumesc de clarificare! :)

    Interesant ca polonezii iau foarte in serios Ziua Bunicii din cate am observat, ceea ce e excelent avand in vedere ca relatiile sunt de obiecei mai stranse cu bunicii decat cu parintii, cel putin la o anumita varsta.

    In alta ordine de idei, ma enerveaza ca nu am timp de blog si ca mi s-a stricat sunetul la calculator la lucru si nu pot sa o urmaresc pe Alexandra live pe internet la Roland Garros. Dar uite ca inca se descurca si fara mine...

    RăspundețiȘtergere
  2. Hei, pai daca tot zici de Ziua Bunicii, zi si de cea a Bunicului :p (pentru curiosi, 21 si 22 ianuarie)
    Da, polonezii sunt niste sentimentali si tu ar trebui sa fii mai activa pe blog :p

    RăspundețiȘtergere
  3. Da , la ei se sarbatoreste in mod traditional Ziua mamei fiind o tara catolica, in RO se sarbatorea cand eram eu copil in comunitatile germane si maghiare in prima duminica a lunii Mai.
    Abia anul acesta a fost introdusa prin decret oficial si lumea crede ca este o imitatie luata de la americani, dar nu e asa.
    Polonia are traditii mai bine inradacinate decat Romania.

    RăspundețiȘtergere
  4. off topic, dar poate va intereseaza (m-as duce si eu, dar din pacate pe 6 iulie am disertatia): http://www.fil.umk.pl/skijpdo/wersja_a/k_summer.html

    RăspundețiȘtergere
  5. mi-ar placea sa traiesc la ei in tara :D e ca o Romanie mai buna :P

    RăspundețiȘtergere