20 mai 2010

Eurovision 2010, scena legendelor poloneze



Dragii mei cititori intenţionaţi ori întâmplători, vreau ca în acest articol să vă împărtăşesc o opinie personală despre participarea Poloniei, dar şi a României, la Eurovisionul de acest an, care iată, mai are doar 5 zile până la debut.

Desfăşurat în Oslo, Norvegia, concursul va avea ca de obicei întâi două semifinale, apoi o finală mare.
Polonia va intra în prima semifinală, cea din 25 mai, alături de alte 16 ţări. Va avea numărul 9 în concurs, deci aveţi ceva de aşteptat.
România nu i se va alătura Poloniei marţi, însă joi, pe 27 mai, va intra şi ea cu numărul 10 pe tricou, într-o echipă de 17, finala mare urmând a avea loc pe 29 mai. Sper, desigur, să găsesc ambele ţări acolo.

În acest an, polonezii l-au ales pe Marcin Mroziński, un actor şi cântăreţ de 24 de ani care a şi compus versurile pentru melodia participantă Legenda (se citeşte Leghenda). Acesta a debutat la vârsta de 8 ani într-o emisiune TV pentru copii şi de atunci a rămas în lumina reflectoarelor, dezvoltând şi un fizic destul de atrăgător în special pentru fane.
În momentul de faţă, Marcin joacă în patru piese de teatru: Fantoma de la Operă, Boyband, Piosenka Jest Dobra Na Wszystko (Melodia este bună pentru tot) şi Istoria Notre Dame-ului bazată pe musical-ul Notre Dame de Paris. Activităţile sale artistice îmi explică aşadar drama şi vocea puternică din Legenda care pare compusă ca o rapsodie menită să ne tulbure simţurile.


Voi traduce mai jos (din engleză, că poloneza mi-a provocat migrene) versurile melodiei Legenda:


Unde erau păduri, unde erau munţi,
Trăia cândva un cavaler cunoscut drept vânător. (?!)

În fiecare zi mă gândesc la ce va fi mâine,
Vreau să-mi văd prinţesa mult mai de aproape.
Am decis să nu simt niciodată regrete,
Îmi voi împărţi inima atunci când o voi găsi.

Voi fi pentru totdeauna, mereu şi mereu

Simţind această iubire până în ziua în care voi muri.
Fiind împreună chiar nu mai contează,
Nu ai vrut să-ţi fiu alături.

El a luat-o pentru totdeauna
Doar ca să o iubească mai mult ca niciodată.

Iubită prinţesă,
Sunt aici ca să te salvez.
Ia-mi mâna şi spune-mi că mă iubeşti.
Dacă o vei spune vreodată chiar şi minţind
Te voi lăsa să zbori ca o pasăre- liberă.

Voi fi pentru totdeauna, mereu şi mereu
Simţind această iubire până în ziua în care voi muri.
Fiind împreună chiar nu mai contează,
Nu ai vrut să-ţi fiu alături.

Fiecare poveste are o desfăşurare
Ar putea să ţi se întâmple chiar şi ţie.

Bun, acum că ne-am lămurit cu toţii cât de siropos poate fi un cavaler, cu toată sinceritatea, mi se pare cam nepotrivită melodia pentru Eurovision. Eurovision care a solicitat întotdeauna pe podium melodii dansante şi ritmice.

Ca parte pozitivă, apreciez utilizarea limbii poloneze în combinaţie cu engleza (lucru pe care românii îl evită în ultimii ani, deşi avem o limbă atât de frumoasă), a costumelor tradiţionale şi mai apreciez dramatismul din vocea lui Marcin şi a colegei sale de microfon, al cărei nume nu am reuşit încă să îl aflu.

De asemenea, am urmărit diverse clipuri pe youtube ale polonezului, şi remarc o evoluţie live excepţională, comparativ cu videoclipul oficial pentru concurs în care vocea nu are acelaşi impact până la pielea de găină.

Mă aştept anul acesta la o plasare foarte bună a Poloniei, (top 10), chiar dacă melodia nu îi va face pe oameni să zbânţuie, întâi pentru că prietenia Poloniei cu ţările nordice este foarte bine cunoscută, şi apoi pentru că Marcin este, nu-i aşa, şi atrăgător şi talentat, mânce-l mama lui :D

Eu, dacă va cânta la fel de impunător ca în finala poloneză (vezi video mai jos), îi voi acorda cu siguranţă votul meu. Voi ce şanse îi daţi?


Paranteză patriotică: Paula şi Ovi au scos un videoclip cu tehnologie din Avatar. Cafeaua căzută pe fustiţa albă dispare în secvenţa următoare, la fel cum sper că vor dispărea şi discriminarea şi ignoranţa din ochii europenilor faţă de români. Melodia mi-a displăcut în calificări, dar o iubesc din ce în ce mai mult tot ascultând-o. Le ţin pumnii chiar şi acum, când scriu despre ei :)







8 comentarii:

  1. Tu-l vezi atragator si-i dai votul? :))) Nu-mi place melodia, e de inmormantare, da fiecare cu gusturile lui HAI ROMANIA!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. "...a debutat la vârsta de 8 ani într-o emisiune TV pentru copii şi de atunci a rămas în lumina reflectoarelor"

    Are fata de viitor presedinte, baiatu'. :D Tanti cu pieptar zici ca-i de la Sarmas (Bistrita) de la matusa mea. Super interesant pentru ca Agata a fost UIMITA sa vada cate MTVuri manelo-folclorice avem noi si cat se da cu euro pe frunte la nunti pentru muzica traditionala. Din ce mi-a spus ea, muzica populara poloneza nu e nici pe departe atat de raspandita precum e folclorul (si din pacate si kitchiul folcloric) romanesc. Le-am dus parintilor lor un CD cu Ioan Bocsa si Dumitru Farcas si le-a placut vocea lui Bocsa chiar daca nu intelegeau nimic.

    Cat despre Fugvision.... Tulai, ce ma bucur ca mi-ai adus aminte. Nu ma pot abtine sa privesc Eurovizionul cam cum il privesc britanicii, natia care se uita de peste canalul dincolo de care au debutat The Beatles, The Who, The Sex Pistols, Oasis, etc. la tari precum Germania in care David Hasselhoff e considerat muzician si nu pot decat sa concluzioneze: WTF???

    Britanicii m-au facut insa sa indragesc Eurovizionul. Terry Wogan mai exact, daca mai comenteaza si anul acesta sunt decisa sa caut pe torrente si sa descarc versiunea britanica.

    http://www.youtube.com/watch?v=jBoJ4hzaML0

    Documentarul asta m-a facut "fan". Fan de gen britanic, dar tot o sa urmaresc cu infrigurare. :p

    Din astia rai ca mine mai sunt multi. Paula e foarte frumoasa, dar avand in vedere cate milioane de cititori au Fug Girls, poate calca si ea pe urmele Elenei pentru publicitate internationala:

    http://gofugyourself.celebuzz.com/go_fug_yourself/2009/05/eurovision_rehearsals-09.html

    RăspundețiȘtergere
  3. @ LukaBoy: ii dau votul pentru ca piesa este bunicica. Mai sunt vreo 4 bune, dar prea putine din totalul de piese inscrise. Asa ca, prin comparatie cu altii, polonezii au o melodie acceptabila. Si da, imi pare atragator Marcin. Fiecare cu gusturile lui :D

    @ Claudia (romania-polonia...): pfiu, ca mult ai scris :))
    Ai dreptate, in Polonia singurul lor folclor apreciat este cel muntenesc (goralska muzyka).
    Pentru polonezii veniti in Romania, o sarba jucata la 4 dimineata in Coyote Cafe, de exemplu, este ca o haina roz la inmormantare.
    Comparatia cu Elena Gheorghe, chiar nu cred ca isi are rostul. Paula Seling este mult prea rafinata si rezervata pentru a se lasa tarata in vreo dara de noroi. De fapt, daca citesti articolele si comentariile de pe www.eurovision.tv si nu numai, reprezentantii nostri sunt foarte respectati. Pana acum.
    Mersi pentru youtube-ul cu Eurovisionul, foarte fain :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Oh, nu ma indoiesc ca Paula nu e genul pitipoanca (eu nu ma uit la televizor, nu m-am mai uitat in mod consistent de vreo 6 ani asa ca oricum nu ma pricep la mondenitati) dar Fug Girls sunt niste super fani Eurovizion si iau in vizor toate costumele nebunesti de pe-acolo nu doar pe cele de pitipoanca. Poza de dupa Elena de exemplu e mirobolanta fara vreun centimetru de piele. :)

    Sper sa faca un documentar britanicii si cu perioada de dupa 2000 ca sa ne calificam si noi. Probabil ca in comparatie cu alte tari am fost destul de cuminti si la capitolul melodii kitchoase si la capitolul vestimentatie de circ.

    Am primit si eu un CD cu o formatie polonezo-ucraineana dar era cadou pentru tata si e pe la el prin masina. Nu mai stiu cum ii cheama dar e destul de interesant. Cred ca melodiile sunt in ucraineana insa.

    PS: Tastez foarte rapid, asta e singurul secret. :)

    RăspundețiȘtergere
  5. @ Claudia: Sunt cativa munteni polonezi foarte apreciati, cauta pe youtube de exemplu Golec uOrkiestra sau Trebunie Tutki. Mai jos ai cateva melodii dragi mie de la uOrkiestra :)

    http://www.youtube.com/watch?v=6UORJqvTvPY&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=BP71shTwUg8&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=7O1dbJdP6Ug&feature=related

    RăspundețiȘtergere
  6. Dificil de ascultat melodia poloneza (traficul e in berna) insa versurile te cam fac s-o iei la goana... acolo cu "printeso, sunt aici sa te salvez" era sa cad sub masa...
    Nu ca ai nostri ar fi mai breji... :)
    oricum, text bine scris, savuros si obiectiv:)

    RăspundețiȘtergere
  7. @ Karla: da, eu m-am distrat teribil la traducere :)) Nu stiu daca e la fel de rau in poloneza, dar in engleza cam asa erau versurile. Foarte siropoasa melodia, sunt curioasa daca intr-adevar, va intra in top 10, ca stim cu totii cum se voteaza la Eurovision :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Mersi mult. Imi place mai ales a doua. :) Si multumesc de ponturi pentru blog. Inca n-am apucat mare lucru weekendul asta dar las' ca de-aia exista ziua de luni. ;)

    RăspundețiȘtergere