14 mai 2010

Polonezii, somonul şi aurul din votcă



Goldwasser, numit şi Danziger/ Danzig Goldwasser, este un lichior aromat cu seminţe de chimen, coajă de portocală, ierburi şi alte mirodenii. Numele, care în traducere din limba germană înseamnă “apă de aur”, vine de la faptul că acest lichior conţine foiţe de aur, se pare nedăunătoare omului. Eu cel puţin am supravieţuit…

Danziger Goldwasser (în traducere apa de aur a Gdańskului, oraş polonez aflat cândva sub dominaţie germană) este un lichior de 40% alcool pe volum care se produce în Gdańsk încă din anul 1598.
Cea mai evidentă caracteristică a lichiorului este reprezentată de foiţele plutitoare din aur de 22 sau 23 de karate. Soluţiile alcoolice erau folosite în procedurile de poleire de către meşteşugari, de unde se presupune că ar veni sursa de inspiraţie pentru această neobişnuită băutură.
Alchimia, aflată în cea mai bună perioadă în secolul XVI atunci când a apărut Goldwasser, a ajutat ca aurul să fie folosit şi în scopuri medicinale. Din moment ce foiţele sunt extrem de mici şi de subţiri, preţul nu a fost niciodată unul exorbitant, iar prezenţa lor în organism se pare că trece neobservată (dacă sunteţi cititori înrăiţi de etichete, poate veţi avea vreodată surpriza să daţi peste E175, care este numele din lista de aditivi alimentari asociat aurului).

Băutura a fost inventată de către un olandez din satul De Lier, Ambrosius Vermöllen, care a devenit cetăţean al oraşului Gdańsk în 6 iulie 1598. Pentru acele vremuri era ceva normal ca în locul numerelor, casele să aibă simboluri cu animale, iar pe faţada fabricii de lichior din Strada Szeroka stătea un somon (lachs în germană); de aici şi numele producătorului Der Lachs.

Pentru că Oraşul Liber Gdańsk şi Prusia Estică au fost separate de Germania după Primul Război Mondial de către Coridorul Polonez, compania Der Lachs a deschis în anul 1922 o a doua fabrică în Berlin, pentru a aproviziona mare parte a Germaniei şi piaţa internaţională cu produsele Danziger Goldwasser şi Krambambuli. După 1945, când oraşul a redevenit parte a Poloniei, numai fabrica din Berlin şi-a continuat activitatea.

Există o legendă locală despre cum a apărut lichiorul Goldwasser, destul de fabuloasă, însă mi se pare atrăgătoare cel puţin din punct de vedere turistic. În Gdańsk, în Piaţa Lungă, există o fântână a zeului Neptun, ca un simbol al oraşului aflat pe malul Mării Baltice. În această fântână se aruncau pe vremuri monede din aur o dată cu pusul unei dorinţe. Ori se zice că într-o zi, Neptun, sătul să tot vadă cum risipesc oamenii banii, a lovit cu tridentul său în apă şi monedele s-au fărâmiţat în mii şi mii de bucăţele pe care astăzi le bem în votcă :)

În zilele noastre puteţi cumpăra lichiorul original Danziger Goldwasser din centrul istoric al oraşului, chiar dacă sticlele sunt importate din localitatea germană Nörten-Hardenberg de către Hardenberg-Withen AG şi au timbre de accize emise de Ministerul Finanţelor din Polonia. Pe piaţă se găsesc şi copii mai puţin reuşite precum Gdańska Złotowka (Aurul Gdańskului) sau Złota Woda (apa de aur).

Dacă veţi ajunge vreodată în Gdańsk, căutaţi Strada Szeroka unde vă va întâmpina cel mai stilat restaurant din oraş, Pod Łososiem, aflat chiar lângă distileria olandezului Vermöllen, încă intactă dar închisă publicului. Din această locaţie puteţi cumpăra suveniruri, chiar şi faimosul lichior cu aur (între 25 şi 60 de dolari). Dacă nu aveţi ţinuta sau dispoziţia necesară pentru a intra, eu zic că şi o poză cu somonul atârnat la intrare merită tot efortul :)

7 comentarii:

  1. Deci foitele din aer se pot servi odata cu licoarea.. Ok, atunci o sa deschid sticla pe care o am acasa. ;-)

    RăspundețiȘtergere
  2. Pai daca ai foite din aur acasa si-ti plac experimentele, hai noroc si sanatate :)

    RăspundețiȘtergere
  3. E foarte bujn am baut asa ceva intr-un restaurant polonez din Berlin :P

    RăspundețiȘtergere
  4. @ Cartim: si mie mi-a placut, chiar daca nu ma dau in vant dupa votca. Si sa stii ca am avut curiozitatea sa prind intre degete foitele de aur. S-au topit instant, atat de subtiri sunt :p

    RăspundețiȘtergere
  5. N-am apucat sa gust din apa de aur desi am vazut-o dar nu-i nimic, ma vad cu zeul Neptun din nou la inceputul lui iulie si poate nu e timpul pierdut. ;) Bani in fantana n-am aruncat. Ne-am cam grabit prin centru la Gdansk, sper sa am mai mult timp de data asta si sa nu pierd Sopot.

    Habar n-aveam ca a fost inventata de un olandez. Ce-o sa ma mai laud cu knowhow-ul meu de istorie locala :D

    RăspundețiȘtergere
  6. @ Claudia: :)) Crezi ca eu stiam? Dar vezi, acum ma laud si eu :p

    RăspundețiȘtergere
  7. Aurul din interior la amanet cu el :));)))

    RăspundețiȘtergere