19 iul. 2010

O invenţie poloneză cu rezistenţă la gloanţe

Da, ştiu, nu am mai scris de multă vreme, am acceptat roşiile pe rochiţă chiar cu plăcere, gata, nu mai daţi :)

Din lipsă de timp, revin cu un scurt articol despre o invenţie despre care până de curând habar nu aveam că aparţine unor polonezi.

VESTA ANTI-GLONŢ.

Mulţumită filmelor de acţiune, toată lumea ştie cum arată vestele anti-glonţ, dar nu şi numele celor care au inventat-o: Jan Szczepanik şi Kazimierz Żegleń. Proiectul lor a devenit popular în anul 1902, când l-a salvat de la moarte pe Regele Spaniei Alfonso al XIII-lea, în timpul unui atentat la viaţa sa.

Vesta se baza pe absorbţia energiei de către straturile din... mătase, acest material fiind considerat cel mai puternic la acea vreme. Avea desigur o limită a rezistenţei la împuşcături, majoritatea gloanţelor din zilele noastre putând pătrunde vesta cu mare uşurinţă.


Destul de interesant mi se pare faptul că unul dintre inventatori, Kazimierz Żegleń, a fost călugăr în Congregaţia Învierii (în poloneză ”gromadzenie zmartwychstańcow”) şi locuia în Statele Unite. A început să se gândească la o astfel de soluţie anti-glonţ după ce Maiorul de Chicago a fost împuşcat în biroul său.

Celălalt polonez, Jan Szczepanik, a avut peste 50 de invenţii, cele mai importante fiind în industria imaginii în mişcare, fotografiei şi televiziunii, unele folosindu-se chiar şi astăzi.
Mark Twain îl numea la vremea respectivă ”Thomas Edison în variantă poloneză”.

Kazimierz Żegleń a solicitat companiei lui Szczepanik să dezvolte o tehnologie de producţie pentru materialul anti-glonţ. Acesta din urmă a onorat comanda, însă ulterior, în urma unor certuri, cooperarea lor a luat sfârşit destul de repede.


Cam atât despre această grozavă invenţie. Pe data viitoare :)

4 comentarii:

  1. Mie mi-ar fi rusine, dupa atata vreme :p

    RăspundețiȘtergere
  2. @ Anca: mi-a fost, dar mi-a mai trecut :p

    RăspundețiȘtergere
  3. Aproape in fiecare seara trageam cu ochiul pe aici sa vad nu ai mai scris nimik nou...dar asteptarea a meritat...Bine ai revenit si nu ne ma uita... :)

    RăspundețiȘtergere
  4. @ Michaela: nu v-am uitat, doar nu mai am timp.. (desi stii cum se zice, ca nu exista lipsa de timp, ci doar proasta organizare :p )
    Voi incerca sa revin cat mai repede, tine ochii pe mine! Muah!

    RăspundețiȘtergere